torsdag 25 november 2010

Day 11 – Your siblings

Jag har en hel hög syskon åt alla möjliga håll och kanter och i alla möjliga åldrar.

Lotta är äldst och vi är syskon på min pappas sida, från hans första äktenskap. Hon är 15 år äldre än mig och förutom temperament delar vi ett stort hästintresse men sen upphör likheterna. Lotta fick barn tidigt och har hunnit få fyra barn, den äldsta bara några år yngre än mig och han i sin tur fick barn tidigt och hon är alltså till och med farmor! Hon bor i ett litet, underbart, torp på en ö med jämtlandsfår, ankor, höns, hundar, katter, två hästar, en seglingsintresserad karl och den yngsta dottern som ännu inte lämnat boet. Hon spinner sitt eget garn och stickar fantastiska sockar. Hon jobbar som personlig assistent och skor sina egna hästar. Hon har en enorm energi som för ganska många år sen skickade henne rakt in i väggen så nu får hon, och ibland hennes omgivning, påminna henne om att man inte måste göra någonting hela tiden. Hon har liksom jag ärvt pappas humör och envishet. När jag var lill-liten köpte hon en häst efter nåt hästfritt åt, hästen behövde såklart sällis och Glizette, ett stycke 18-årigt b-ponnysto med en hoppkarriär bakom sig fick följa med hem. Glizette blev "min" och på henne lärde jag mig rida, den hårda vägen. Hon uppvisade inget som helst tålamod med felgörningar från min sida och skickade av mig i närmsta dike om jag tog för hårt i en tygel eller sparkade för hårt med mina små fötter. Jag lärde mig rätt fort att sitta kvar och stor kärlek uppstod. Jag spenderade många helger där som barn och Lotta står mig väldigt nära.

Jonas är Lottas lillebror, 13 år äldre än mig. Han är nog den snällaste människa som finns. Inget temprament alls. Nallebjörn. Otroligt lik sin mamma i sättet som jag minns som världens snällaste dam. Till utseendet otroligt lik pappa. Vi har egentligen inget annat än blodsband gemensamt och pratar väl egentligen inte så ofta men jag kommer ihåg från när jag var liten vad jag tyckte han var rolig! Busade, spelade musik för mig och lyfte upp mig och snurrade fort, fort. Nu ses vi oftast på jul och födelsedagar men jag tycker fortfarande lika mycket om honom, och han är fortfarande rolig.

Addis, min storebror på mammas sida. 2 år äldre än mig. Står närmast mig i ålder och den som samtidigt är mest olik. Vi retade ihjäl varandra som barn. Slogs, tävlade om allt men gick inte att hållas åtskilda. När mina föräldrar skildes och flyttade isär bodde han med mamma och jag med pappa. Då upphörde slagsmålen men närheten har bestått. Han är nog den mest ambitiösa människa jag känner rent yrkesmässigt. Revisor. Jobbar mer än nån jag känner. Sambo med radhus och kostymer. Fast hur rolig som helst, vi pratar ofta, ses för sällan. När jag var i Australien bodde han i Sydney och jag bodde med honom en månad där.

Emelie och Edwin, småttingarna. 17 och 15 år gamla och mina yngsta syskon. Dom är födda på precis samma dag med två års mellanrum. Som tonåringar är mest, det är smink och datorer. Tjyvrökningar och utegångsförbud. Stor glädje och full cirkus. Lillasyster är social, fantastiskt vacker och rolig som få men en jäkla strulfia. Lillebror är ruggigt duktig på datorer, musikalisk och lite mer enamvarg och tycker att hans närmsta storasyster är en killtokig fjant.

Så, 5 syskon i ett ålderspann på 30 år varav jag är helsyskon med ingen. Älskar mina syskon, dom är så himla olika och samtidigt är dom så lika den respektive förälder dom kommer ifrån.

Inga kommentarer: