måndag 23 december 2013

Som det ska vara

Har varit hos mamma mindre än ett dygn. Har inte ens ätit frukost än och kroppen är egentligen vrålhungrig men doften av all mat gör huvudet proppmätt och jag kan inte få ner mer än kaffe. Har traditionsenligt lyft ut hyacinten tål du inte den? som ger mig huvudvärk på balkongen, blivit semisams med min lillasyster som jag inte pratat med på tre månader och drivit mammasambon till dörrsmällande via teologisk diskussion. Vi jobbar så. Blir osams och sams igen. Jag jobbar mest på att vara en retsticka. Han gav mig kaffe på sängen imorse så vi är nog också sams igen, eventuella gudars existens eller ej.

Nu har jag adopterat min mammas första quirky försök till egenstickad kofta. Hon blev farmor i somras och har sedan dess bestämt sig för att då är man tant och tanter stickar. Hon är inte jättebra på det och fyller femtio i januari. Koftan är sned, gräslig i färgerna och märkligt stor i ryggen men passar alldeles utmärkt till barfotafötter och rufsigt hår. Ämnar stanna i den till annandagen.

Inga kommentarer: