måndag 25 mars 2013

Ljug

I min lilla bubbla där jag lever diskuteras det ibland rätt mycket om begreppet Naturvin. Ett vin som ska vara så naturligt som naturen tänkte det med så lite åverkan som möjligt, typ. Orkar inte förklara och det är så nördigt att ni ändå inte vill läsa men en sak som naturfantasterna bland annat vill hävda är att man pga all denna naturlighet inte ska få ont i huvudet när man dricker det.

Det är ljug. Man får precis lika ont i huvudet som när man dricker jättemycket vanligt vin. Jag ville bara att ni skulle veta det så slipper ni själv prova. Snällt va? Och överlever jag den här dagen och den långa himla kvällen, med mer himla vin, så ska jag aldrig mer dricka jättemycket vin en söndag kväll*.

*Också Ljug.

5 kommentarer:

Yes but no sa...

När jag bodde i Italien drack jag vin utan sulfater hela tiden. Ny upplevelse, inte bakfull på sex månader!

Omomigen sa...

Tror du inte lite det handlar om mängder? Dessutom brukar jag av något skäl väldigt sällan heller bli bakfull utomlands.

Jag står lite i mitten i hela den här sulfat-diskussionen. Kan man hålla kvalitet utan så fine men av de fyra sk naturliga viner jag drack i söndags så var det bara två som övertygade. Ett var knasigt, vilket iofs kan vara kul, och ett var rakt av kasst. Nu finns det iofs drivvis av skräpviner fulla av sulfater med men så vitt jag vet finns det inga som helst belägg för att sulfat ger huvudvärk. Plus att vi nog andas in mer av att vänta på bussen än av en panna vin ändå..

Yes but no sa...

Med tanke på hur mycket jag drack där tvivlar jag på att det var mängden som gjorde att jag slapp vin-hjärna dagen efter. :)

Ärligt talat så vet jag inte. Mina italienska kompisar menar att sulfaterna bara behövs om vinet ska skickas utomlands och hålla längre. Jag har aldrig upplevt att de inhemska vinerna smakar sämre. Men å andra sidan kan man säkerligen hitta mer känsliga smaklökar att fråga. :)

Omomigen sa...

Men så är det ju grovt generellt, ska det drickas ungt och på plats så är nog svavel överflödigt och överlag skulle man säkert kunna minska på det. De flesta "naturviner" har också svavel i sig för att överhuvudtaget hålla.

Yes but no sa...

Italienare är världsbäst på att vara generella. Vi ska inte ta deras ord på så stort allvar. :)