måndag 4 februari 2013

Sånt som inte händer

Så, i fredags hade jag tillträde i nya lägenheten. I onsdags ringde ordförande i brf med det fantastiska beskedet att kök, badrum och hall i min lägenhet med stor sannolikhet måste grävas ut pga arbete i stammarna. Ett arbete som jag hade blivit försäkrad vid kontraktskrivning inte skulle påverka min lägenhet.

Sånt händer. Ju. Det som däremot inte händer är att föreningen sedan tar sitt ansvar för att återställa det dom river. Så jag blev tvungen att riva upp himmel och jord. Bostadsrättsförening, mäklare, säljare, advokater. Sista gången jag pratade med advokaten var 01.10 i torsdags natt, mindre än 8 timmar innan tillträde. Med allt nerpackat i lägenheten och vetskapen om att jag måste vara ute ur den lägenheten ett dygn senare. Efter mycket om och men har jag fått föreningen att ta visst ansvar (inte nog, och den resan är inte klar än), säljarna att skriva avtal på en del annat. Lovat advokaten dyrt vin för hans nattjour och hittat en potentiell kattvakt för de "minst 2 månader" detta ska ta. Omräknat från hantverkarmånader till riktiga månader räknar jag iskallt på minst 4.

Jag flyttar. Katten ballar ur. Skriker hela nätterna och tycker livet är pest. Jag också. Flytten plus min stress runt alltihopa har tydligen gjort kaoz med hans lilla katthjärna och jag har sovit vad som känns som en kvart sen i onsdags.

Inte mitt livs vecka om man säger så. När man trycker ner det i den där lilla texten så låter det inte så illa. I verkligheten var det skrik och tårar, ungefär 70 mail i cirkel mellan alla inblandade plus några till, ett par timmars nattligt läsande i Bostadsrättslagen, både från mig och från fina vänner. Det var en flytt till en lägenhet som jag hade tänkt sätta igång att renovera genast men nu bara har packat upp det absolut nödvändigaste i för att behöva ta upp resten på vinden. Det var rätt stora jävla pengar inblandade. Det är fortfarande en ovisshet om, när och hur detta ska ske och hur lång tid det ska ta. Vart jag ska bo under tiden löser sig men vart gör jag av min lillasyster som jag har lovat husrum ett tag? Ny bostadsrätt i Sthlm är nog för att anstränga min ekonomi. Ett nytt kök, nytt badrum och nya golv plus ett gäng månaders dubbla bostadskostnader skulle göra småflis av den.

Nu ska jag gå och jobba. Kan tycka att livet är skyldig mig en månad på Bahamas men så fungerar det ju som bekant inte. Hepp.

1 kommentar:

anydaynow sa...

Usch, fy fan vad jobbigt det låter. Du om någon förtjänar inte det där kaozet, efter alla flyttar! Hoppas det löser sig så smärtfritt som det går.