onsdag 9 mars 2011

Tisdagsdrama

Dagen igår präglades av dramatik av alla dess former. Ankdamms-dramatik, allergi-dramatik och slutligen vad jag trodde var polisdramatik men som visade sig vara ett nattligt demonstrationståg som jag körde rakt in i på väg hem från jobbet. När jag väl insåg att alla piket-bussar fulla med poliser i mina kvarter var ute på fredligt uppdrag var det riktigt trevligt. Jag har alltid tyckt att folk som bara har gnäll till övers för sin hemstad efter flytt är skitjobbiga men dom senaste dagarna har det legat nära till hands. En sak, bland andra, som störde mig redan när jag bodde där var tomheten som råder på gatorna efter skymning från september-maj. Jag tycker och har alltid tyckt att det är rätt obehagligt att snedda över ett torg klockan 20 en vardagskväll i en medelstor stad och vara den enda levande själen i hela kvarteret. Lite som att vara den enda som har missat nyheten om att giftig gas har spritt sig och utegångsförbud råder.

Så lite poliser och disco-dansande demonstrationståg klockan elva en tisdagskväll känns mest uppfriskande. Folktomt kan det vara på landet, där är det vilsamt. Städer ska leva.

Inga kommentarer: