måndag 14 november 2011

okt/nov

Nä men den har ju inte varit så skoj på sistone den här bloggen? Jag har ingen större skrivlust och dessutom händer det så mycket samtidigt att jag dels inte riktigt hinner med och dels inte riktigt vill skriva. Men nu på bussen hem från mitt vinhäng så kollade jag lite bland bilderna och tänkte att jag kunde dela med mig lite bilder från den senaste månaden. Jag är lite dålig på att fota men kommer då och då ihåg att få upp mobilen.

Så, i mitten av oktober så tog jag min examen och delar av klassen åkte till Barcelona. Här visste jag att jag hade fått nytt jobb men hade inte riktigt velat kläcka ur mig det, jag är sån ibland. Måste klura lite innan jag berättar.

Sista middagen. Sjukt dålig restaurang men det gjorde ingenting. Vi fick öl i enlitersglas (sjukt äckligt påfund) och hade superkul.

Vi var tretton som åkte och vi bodde i två lägenheter. Jag och Linda bodde inte i samma men lyckades välja exakt samma outfit första morgonen. Den var iofs inte så originell. Tischa och jeans liksom. Det var allafall skoj sådär vid 7 på morgonkvisten efter ca noll timmars sömn.

Dammiga gamla cavaflarror hos Freixnet.

Förutom Freixnet gjorde vi mest besök hos pyttesmå producenter. Såna som ärvt några rankor och ett skjul av sina föräldrar och nu gör grymt vin. Det här är en av dom, Adria på Cims de Porrera som ligger i Priorat, bergsområde ett par timmar från Barcelona. Vi fick prova vin som fortfarande låg och mognade i faten. Adria var ungefär världens skönaste människa och om ni nång gång är i Priorat och har en bil och några timmar över, googla och åkt dit för fanken!

Det här är hos Scala Dei, en av dom äldsta producenterna i Priorat. Här ligger (blivande) rött vin och jäser/macererar/myser och han på bilder puttar ner själva skalen i musten för att allt göttigt ska komma ut. Här flyger det flugor och getingar och man pillar i vinet med händerna, en vinmakare berättade för oss att han lyssnade på ljudet från sina tankar, när det blev tyst hade det jäst klart. Lite som micropopcorn. 

Ibland drack vi kaffe istället för vin. Inte jätteofta. Men ibland.

Barcelona var roligt som tusan och det var lite som att åka med ett gäng bästistar/familj. Ett års nötande på varandra har gjort oss väldigt, väldigt tighta och jag saknar många redan även om jag vet att vi kommer ses på en liten reunion snart.

Efter Barcelona kom jag hem till Sthlm en väldigt snabb runda innan jag satte mig i bilen och åkte norrut hem till Svallet för att hämta Katten och hänga lite. Han trivdes inte på min systers bondgård (vad är det för fel på en katt som hellre bor i Stockholms innerstad än en himla bondgård? På landet?!) och jag vägrar prata om det där onämnbara (den där med sprutan) så jag tog helt enkelt och hämtade honom på nån form av "går det så går det och om inte löser vi det sen"-känsla.

Det här är ett foto från en annan bilresa men så här ser det ut. Han vägrar sitta i bur och enda sättet att undvika att han skriker HELA vägen är att låta honom hänga på passagerarsätet där han då och då ställer sig med framtassarna på instrumentbrädan och kollar in vad som händer. Folk ser i allmänhet väldigt förvånade ut när man kör om med en katt som stirrar på dom.

Nu bor han här med mig. Från början fick han inte vara i sängen. Sen gav jag upp. Jag tycker fortfarande inte att det är toppen men jag må vara envis, han är värre. 


Medan jag var i Sundsvall drack jag rätt mycket vin och åt jättemycket gott hos min vän Anette. Ingenstans blir man så välmatad som där.




Och så hälsade jag på min kompis Jossan. Hon hade gjort illa sig så jag "gjorde henne en tjänst" genom att rida ut hennes häst Maja. Det hade jag gjort ändå, för mitt eget höga nöjes skull så det var en fejktjänst. Jag älskar Maja och saknar att rida. Win-Win.


Jossan gillar färger och har inte full ordning i sin garderob. Om man säger.


Jag fick helt sjuka ridsår. Kan nån påminna mig om handskar nästa gång jag ska ta min stadshud och rida ett par timmar på grova jutetyglar?



När jag kom hem hade jag bara nån vecka kvar på mitt gamla jobb, 1900. Jag kommer sakna dom så himla mycket. Här är Molly och Davor.



Fred och jag bor grannar så han är nära tillhands när jag känner för att bli mulad med en vattenflaska.


..eller bakfylleäta bento.Pinnar är besvärligt när man är riktigt, riktigt hungrig.


Nu har jag bytt jobb och har inte ens tänkt på att fota där men det här tog jag åt en kund. Vi jobbar till 95% med vin men den här ölen säljer vi också. Fina flaskor va? Ps. Dom är goda också.


Så här ser det ut från min balkong när jag går till jobbet mitt i natten så där tidigt som dom flesta kliver upp.


Och här sitter jag och skriver nu. Det råkade bli himla vitt i köket och jag ska göra nåt åt det vid tillfälle. Tavlan älskar jag, den har jag haft länge. Orkideén är en eftergift för min mamma som släpade hit den när jag fyllde år. Jag räknar iskallt med att den är död före jul. Gardiner gillar jag inte så det blir det inte några i köket allafall.

Ungefär så har det sett ut senaste månaden. Typ. Statusuppdatering galore. Nu behöver jag inte blogga förrän December va?

Inga kommentarer: