torsdag 24 november 2011

Man måste älska dom ändå

Jag ringde till Systembolaget förra veckan och inledde en vild  och veckolång jakt på en flaska vin. Det fanns tydligen bara en i hela landet, i Malmö, och jag fick efter några om och men upp den till Stockholm. Flaska nr 2 fick vi tag i i Värmland nånstans. Flaska nr 1 kostar närmare 800kr. För en (1) flaska. Under hela den här proceduren har jag hela tiden talat med samma person och hon har varit hur gullig och hjälpsam som helst och idag när jag hämtade mina flaskor var det hon som lämnade ut dom. Väl i kassan tittar hon sött på mig och ber om legitimation. Det fick hon.

Jag orkade faktiskt inte fråga hur många minderåriga som jagar specialviner över hela landet, ringer 5 ggr till Systembolaget på en vecka och betalar ett centiliterpris skyhögt över brännvin för sin fredagsdiscofylla. Men man undrar ju onekligen.

Inga kommentarer: