torsdag 13 september 2012

Fifthy shades of rätt tråkig

Jag läste ut "Fifthy shades of Grey" igår efter att ha plockat upp den under den senaste storshoppingen på Pocketshop (älskar Pocketshop, nästa gång får jag gratis bok). Till handlingarna ska läggas att jag var ganska skeptisk redan innan men även nyfiken pga haussen kring den. Den handlar om väna, vackra Anastasia som är oskuld och aldrig har varit kär och hur hon faller för den svinrika, jättemäktiga och överjordiskt snygga Christian Grey som går och bär på ett problematiskt förflutna och hur hon motvilligt dras in i ett BDSM-förhållande för att få vara nära honom. Ni hör ju själva, det KAN inte vara bra men i min enfald tänkte jag att det bara måste finnas något i den som väger upp den här ploten. Men nej, det gör nog inte det. Haussen måste bero på sexscenerna som nog ändå får sägas vara ganska..öppna, men det räcker väl ändå inte? Vill jag läsa porr så sitter jag och alla ni andra på en helt outsinlig källa ett par klick bort -hej internet- och om jag vill läsa om tjejer som faller för män med hemlisar som dom aldrig kunde drömma om skulle älska just dom så svämmar varenda bokaffär över av dom. Nu läste jag ju faktiskt ut boken, även om jag till slut började bläddra förbi sexscenerna av pur tristess, det finns en gräns på hur många gånger samma "förbjudna" upplevelse är kul att läsa om, och jag ska inte säga att jag aldrig kommer läsa fortsättningen. Man vill ju liksom veta vad det är med karln men såhär; jag kommer inte hålla koll på när del två finns tillgänglig. Förmodligen gör den redan det på engelska och det var den jag läste också -orkar inte tänka på hur många gånger ordet "flämta" kommer upprepas i den svenska översättningen.

Så i korta ordalag: nja men mest nej. Vill man läsa porr så googla och det finns bättre kärleksromaner men vill man ha väldigt lättköpt underhållning, visst.

1 kommentar:

Limpy sa...

Tack för det. Då kan jag lägga min dyrbara tid på vettigare saker.