torsdag 5 maj 2011

Att vara tillräckligt smart för att bete sig korkat

Jag har rätt lätt att ta till mig text. Läser fort och minns lätt. I idealfallet, när jag är motiverad och intresserad så kan jag utan vidare sluka texter och spotta ur mig dom utan större besvär. OCH komma ihåg det en kvart senare. I såna fall som råder nu med något bristande motivation och ett kraftigt ointresse så sitter det i sirap så länge jag har något annat jag kan fokusera på. Till exempel "Hem till gården" på tv. Jag vet ju att jag kommer kunna panikläsa till mig det jag behöver i absolut sista sekund. Det här leder lätt till lättja, självhat och en vetskap om att jag skulle kunna göra mycket bättre ifrån mig. Skulle behöva vara någonstans där jag inte har tillgång till något annat än boken och en dator utan internetuppkoppling.

Nu till exempel var det mycket roligare att leta upp femte meningen på sidan 52 i boken jag "läser" just nu för att jag läste det på en fejjanstatus än att faktiskt läsa eländet.

Det är alltså denna kontextbundna betydelse hos orden eller symboler som är grunden till hur vi skapar mening med och förstår kulturella uttryck och fenomen (Silverman och Rader 2003). 


Vilket naturligtvis är helt ointressant, jag läste den ju bara för att...eh, slippa läsa den. Jag ska nog sätta lite fart nu.

4 kommentarer:

Emelie - PT och kostrådgivare sa...

Din lilla smygare...visste att Curly fanns kvar :D Yey!

Omomigen sa...

Haha, jag har inte smygit...bara inte sagt nåt ;) Hur hittade du hit? *paranoid*

Emelie - PT och kostrådgivare sa...

Ha! Jag gick in på curly bloggen och följde flyttkortet :)

Visst fick du min inbjudan till typ grillning eller liknande den 27 maj? Kom om du kan, annars får vi styra upp något senare :) Tack för senast föresten!

Omomigen sa...

Ja jag såg den men jag är ju i Svallet då..