lördag 23 juli 2011

Eyes wide shut

Ovanligt lugn lördag på Ön. Den enda lugna lördagen på ön faktiskt. Kanske är det gråvädret, kanske är det Norge, kanske är det för att lönen inte trillar in förrän på måndag. Jag vet inte. Gott om tid för att se nyheter har det i alla fall varit. Jag, blödigast i norra Europa, med tårar i ögonvrån men någonstans ändå lite lättad över att det inte var ett dåd av en muslimsk terrorist. Jag vet inte varför jag tar så illa vid mig av den i bästa fall nedlåtande tonen mot islam. Jag är inte muslim, min familj är inte muslimer, jag känner knappt några muslimer och definitivt inga "rättrogna". Likväl slår det där hatet mig i magen. Det var det första jag tänkte och kände när jag hörde nyheten igår. Missförstå mig rätt, jag tycker inte det här är bättre men någonstans så drar det inte iväg i samma hatstämning. Nu riktas avskyn mot en enskild person, hade gärningsmannen varit muslim hade hatet räckt för många fler. Till en kultur, en religion, miljontals människor som inte är extremare än oss men som dras med ner i smutsen. Jävligt läskigt. Det med.

Jag läser om svältens Afrika och en annan klump knyter sig i magen. Kanske av mer personliga skäl, kanske för att det helt enkelt är hemskt.

Amy Winehouse död. Krig, död, elände. Jag tror att det får räcka med nyheter för dagen nu. Det ryms inte fler klumpar i min mage idag. En del av mig inser att det kommer bli årets tidigaste lördag och står beredd att hoppa i partyskorna. Den andra vill dra täcket över huvudet och ta igen förlorad sömn. Vi får väl se. Fler nyheter blir det alla fall inte.

Tillägg: Jag som i vanliga fall inte har jättemycket till över för Jan Guillou läste här precis vad jag känner, bara något mer välformulerat.

2 kommentarer:

Fredrik - ordflod.axnet.nu sa...

Hmmm, hade lite samma reaktion som du:
http://blog.axnet.nu/ordflod.php/2011/07/23/min-reaktion-pa-oslo-attentaten

Omomigen sa...

Mm, precis så. Djupt tragisk och otäckt men inte alls samma jävligt otäcka hathets som efter ex 9/11.