fredag 10 september 2010

Boije af Gennäs

Gick förbi Stadsmissionen häromdan och klev på impuls in och klev sen ut igen med en kasse pocketböcker och en kokbok av Henry Bronett -kan vara mitt livs mest välinvesterade hundralapp förövrigt.

I alla fall så köpte jag bland annat Louise Boije af Gennäs "Ta vad man vill ha". Jag läste den när jag var runt 15 första gången och mitt tonårsjag älskade den. Älskade. Den luktade liksom bensin och spänning och blasé-het (hittar man inte ord gör man egna, gammalt ordspråk) och trasiga själar och allt möjligt som attraherar tonårsflickor på samma gång. Sen läste jag i rask takt allt fram till "Rent Hus"som jag vill minnas att jag aldrig läste klart.

Nu läser jag utrustad med mental skämskudde, cynism och skräckblandad förtjusning. Den ÄR bra. Men daterad och lite som gamla skolfoton, tröjan var cool då. Nu, inte så värst. Men personen i tröjan gillar vi än.

Hon släpper visst nytt nu, Boije af Gennäs. Ska bli kul att läsa vad hon skriver nu nästan 20 år senare.

Inga kommentarer: