lördag 29 mars 2014

Några löpningsgenier här?

Av oklara skäl, förmodligen en del i en allomfattande, ständigt närvarande men låggradig kris, har jag fått för mig att jag vill kunna springa. Eller, jag KAN springa, jag är bara kass på det och vill bli bättre. Jag vill att det ska vara härligt, inte göra ont. För ont gör det. Jag har sprungit några gånger de senaste veckorna, inget imponerande men någonstans mellan 5-8 km per gång i 6,5-7,5 min/km. Rätt långsamt alltså. De flesta rundorna är strax över en halvmil och tar 35-37 minuter. 

Konditionen är märkligt nog mitt minsta problem med tanke på att jag har betydligt fler rökta cigaretter än sprungna kilometer i kroppen utan det är vaderna som spökar mest. Egentligen hela benen men mest vaderna. Det stramar, stretar och svider. Lite som en krampvarning men ändå inte. Mest i uppförsbackar men även på rakt spår. Det blir bättre i nerförsbackar men där sänker jag alltid farten för knänas skull istället. 

Det hela är otroligt irriterande. Lungor och hjärta skulle klara betydligt mer och fem minuter efter att jag slutat finns det egentligen ork och energi kvar i dom för en runda till men vaderna skriker. Vad gör jag åt det här? Tjurar på? Stretchar i timmar?* köper nya skor? Springer i en ställning som känns märklig dvs mer upprätt och mer på hälarna? Jag har en tendens att springa något framåtlutad och mer på främre trampdynorna liksom.** Hjälp mig? 

*snälla säg inte strecha mer, det är det tråkigaste jag vet
*Eh, nu när jag läser vad jag skriver låter det som att jag kanske har lite korta muskler i vaderna va? Med tendensen att springa på tårna? 

7 kommentarer:

Unknown sa...

De pratade om just det här på Nyhetsmorgon imorse. Kolla upp det! Svarar från mobilen så kan inte slänga in länk.

Men vad jag har förstått är ditt löpsteget det ultimata löpsteget. De visade några förebyggande övningar att göra innan springturen för att undvika ont. Det gällde iofs knäont

Oreda sa...

Stretching är sjukt tråkigt men bra. Försök gör lite styrkeövningar och där är tåhävningar bra för vaderna. Läste om nån som försöker göra dem vid tandborstning t.ex. Och försök springa varierat (intervall, i backe, långsamt och "vanligt").

Anonym sa...

Läste i en löpartidning att Magnesiumbrist kunde ge vadkramp. Kolla upp det?

Kråksång sa...

Du verkar springa längre än vad dina muskler, leder och senor klarar. det är inte konstigt om detta är en ny grej du vill få kroppen att göra lite plötsligt. Det är helt riktigt att du sk springa lite framåtlutad möjligen men framförallt på tån för att låta kroppen naturliga stötdämpning göra jobbet och inte kuta runt på hälen och hoppas att en enorm gummikudde under hälen ska göra samma jobb. Men, det finns ingen quickfix för att träna upp muskler senor och leder som haft lång paus. Vara ihärdig typ, och inte öka på i längd även fast "du kan". Ge kroppen i alla fall 6-8 veckor på ungefär samma sträcka du kör nu, varva springa och gå för det hjälper återhämtningen och "spar" på svaga delar av benen. Variera i stället inom din sträcka för att få omväxling. Och lite extra tåhäv hjälper nog absolut! Det är svårt att hålla sig när det plötsligt funkar och känns roligt och motivationen är på topp, men det är så jäkla lätt att springa sönder något av bara farten. Mitt tips: easy tiger.

Omomigen sa...

Camilla D: Ska kolla, tack!

Oreda: Det kan nog faktiskt vara så att jag är klen i vaderna. Styrketränar ju inte dom specifikt som jag gör med typ hela resten av kroppen, underarmar och vader är sånt som bara får "hänga på" i andra övningar. Åh, och strechingen då. Suck.

Anonym: Mjo, fast då skulle nog kramperna uppstå i alla möjliga sammanhang, det här händer bara när jag springer.

Kråksång: Tack. Det här är ju antagligen det mest logiska svaret och det jag minst vill se, haha. Lederna kände jag verkligen av de första gångerna men nu är det i princip bara vadmusklerna som stökar till det, dom är väl klena/ovana helt enkelt. Det är som är så synd är att det blir så mentalt jobbigt att göra saker man vet på förhand att det kommer göra ont på ett negativt vis (att bli trött är en annan grej) och tröskeln blir högre och högre fast jag VET att det finns ett ljus på andra sidan liksom.

Mirijam sa...

Varför har ingen tipsat om kompressionsstrumpor? Det är iaf mitt tips, är alltid mycket fräschare i benen när jag har såna.

Omomigen sa...

Mirijam: Men ÄNTLIGEN ett tips som inte innebär tråkigheter. Helt värt att prova, tack!